اخر الاخبار

شبيبة القبائل يفوز على الاهلى 1-0 ويتصدر المجموعة الثانية فى دورى ابطال افريقيا

شبيبة القبائل يفوز على الاهلى 1-0 ويتصدر المجموعة الثانية فى دورى ابطال افريقيا
شبيبة القبائل الجزائرى يفوز على الاهلى المصرى 1-0 فى لقاءات الجولة الثالثة من دور الـ 8 من دورى ابطال افريقيا 2010

اعرف اكتر عن الخبر
شبيبة القبائل يفوز على الاهلى المصرى بهدف نظيف

تمكن شبيبة القبائل الجزائري من الفوز علي ضيفه النادي الاهلي بهدف نظيف في الجولة الثالثة للمجموعة الثانية لدوري ابطال افريقيا.

وشهدت الدقائق الاخيرة للقاء اشتباك بين لاعبي الاهلي وبعض من افراد الامن في ملعب المباراة بسبب اعتراض الفريق المصري علي الحكم المساعد لعدم احتسابه هدفا لهم.

وعقب انتهاء الاشتباك اشهر حكم اللقاء البطاقة الحمراء في وجه حسام غالي لاعب الاهلي الذي انضم الي 5 لاعبين اهلاويين حصلوا علي بطاقات صفراء.

بهذا الفوز، رفع الشبيبة رصيده الي 9 نقاط ليحتل صدارة المجموعة منفردا بفارق 5 نقاط كاملة عن الأهلي الذي توقف رصيده عند 4 نقاط فقط.

وأصبح الإسماعيلي الذي تغلب علي هارتلاند النيجيري في وقت سابق اكبر احد المستفيدين من النتيجة بعدما قلص الفارق علي المركز الثاني إلي نقطة واحدة فقط.

أحرز هدف المباراة الوحيد اللاعب محمد خضير زيتي في الدقيقة 24 من زمن الشوط الأول.

الشوط الاول

بداية اللقاء جاءت متوسطة من الفريقين ولكن الاهلي كان البادئ بالفرص الخطرة عندما انفرد احمد فتحي من الجهة اليسري ولكنه فشل في ترويض الكرة بشكل جيد لتطول منه وتذهب الي الحارس الجزائري.

وضح اعتماد اصحاب الارض علي ارسال الكرات العرضية داخل منطقة الجزاء الاهلاوية اعتمادا علي ضعف الدفاع المصري في المراقبة، وبالفعل تحقق للشبيبة ما ارادوا في الدقيقة 24 عندما تمكن زيتي من مغالطة المدافعين وتمكن من احراز الهدف الاول.

اشتعل الملعب تماما عقب الهدف بالشماريخ وسط حماس شديد لاصحاب الارض الذين كانوا قريبين للغاية من اضافة الهدف الثاني في الدقيقة37 عندما ارتقي المدافع بلكلام السعيد عاليا ووضع الكرة برأسه ولكن لسوء حظه مرت الكرة فوق العارضة.

حاول الاهلي تهديد مرمي اصحاب الارض فيما تبقي من دقائق ولكن عشوائية اداء لاعبيه لم يعطيهم الفرصة لفعل ذلك لينتهي الشوط علي التقدم الجزائري.

شوط الخناقة الثاني

في الشوط الثاني ترك أصحاب الأرض السيطرة تماما لضيوفهم معتمدين علي الهجمات المرتدة.

وعلي الرغم من ذلك، لم يتمكن الاهلي من تهديد مرمي الشبيبة باي فرصة خطيرة علي مدار الـ25 الأولي في الشوط، بل كان الشبيبة نفسه صاحب اخطر فرصة عندما اخطأ شريف إكرامي في الامساك بالكرة لتسقط امام إدريس كوليبالي الذي أطاح بالكرة فوق المرمي.

باقتراب الدقائق الاخيرة للقاء بدات الاثارة في الازدياد خاصة في ظل ضغط الاهلي بحثا عن هدف التعادل، واشتعلت الاحداث تماما في الدقيقة 88 عندما تمكن البديل محمد شوقي من احراز هدفا في مرمي الشبيبة ولكن الحكم المساعد الغاه بداعي وجود لاعب الاهلي في موقف تسلل اثناء التسديد ليحتك لاعبي الاهلي به وييتدخل جامعي الكرات الجزائرين ليبدأ الطرفين في الاشتباك.

توقفت المباراة لفترة تزيد عن 5 دقائق ليعود بعدها الحكم ويؤكد الغاء الهدف ويشهر البطاقة الحمراء في وجه حسام غالي لاعب الاهلي بداعي الاعتراض.


شاهد هدف فوز شبيبة القبائل



شارك بتعليق عن المباراة و قول رأيك

هناك 17 تعليقًا:

  1. هدف الاهلي عودة من تسلل واضح

    ردحذف
  2. انتم ناس مش تمام وربنا ماشى
    والله كمان ماشى
    يا بت انتى ليكى عين تتكلمى

    ردحذف
  3. محمد البحيري مصر15 أغسطس 2010 في 5:11 م

    خسرنا ثلاث نقاط وكسبنا اخوه اشقاء
    اذن المصريين والجزائريين في النهايه
    كسبانين

    ردحذف
  4. الحكم كان بيكسكس علشان ماينضربش من المشجعين الجزائريين ومفيش حكم بيرجع فى رايه بقة حتى لو كان خطا بس ربنا على الظالم وربنا ينصرنا وهنظبط شبيبة الجزائر فى مصر ان شاء الله

    ردحذف
  5. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  6. دى ماكنتش مباراة دى كانت مجزرة الناس دى من الاخر المفروض تبطل تلعب كورة علشان معندهومش فكرة عنها اصلا دول بيحبوا ياخدوا كل حاجة بالعافية بس بعد ما بيخدوها مابيعرفوش يحفظو عليها علشان مابتكنش من حقهم اصلا وعلى فكرة الهدف صحيح مليون في المية بس على فكرة هيتقطعوا في مصر لما ييجوا هنا برة الملعب وجوة الملعب

    ردحذف
  7. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  8. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  9. بجد انا موش عارف اقول ايه بس الطبيعي ان احنا نتعلم من الخطا...واحنا مبنعملش كدة؟!!عشان كدة احنا شعب متخلف وكل حاجة تلومو الجزائرين!!!احنا لزم نلوم نفسنا عشان لو كنا خدنا موقف من الاول مكنش دة حصل

    ردحذف
  10. حرام والله كل مرة يضربونا ونسكت

    ردحذف
  11. wlahy ya gma3a ana wa7d masry b2ool an el hadf tsalool 100% bs wa2l gom3a atsar3 we ra7 ll mosa3d we kan hydraboo am el amn darboooh bs

    ردحذف
  12. والله كنت من اكبر المشجعين للرياضة..... ومن عمايل المصريين والجزائريين كرهت الرياضة وخصوصا كره القدم

    الله لا يوريكم يوم طيب ....

    ردحذف
  13. حسبى الله ونعم الوكيل فى اللى يسيب حقه
    حقنا فين يامصر

    ردحذف
  14. السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاتة : احب اقول لاتحاد الفيفا المفروض الجزائر تتمنع من الكرة محلي ودولي اندية ومنتخبات لاان دول قتلة وسفقة وقطع طرق دول مش لاعيبة دة اولا ثاينة هدف الاهلي سليم والحكم خاف من الجمهور ولغة الهدف بعد 3 دقايق يعنى رجع فى القرار فين الفيفا تشوف الى بيحصل وان شاء الله الاهلي هيكسب فى مصر : اخوكم محمد الله الوطن الاهلي

    ردحذف
  15. احنا كمصريين لازم ننضرب بالجزمه ونقول معلشي احنا اكبر من كده ومعلشي هيا دي مصر علشان كده مفيش مصري له لازمه في اي مكان في العالم حتي في مصر فينك يامصر وفين شبابك واضح ان مصر عجزت وهيعملوا فيها زي مبيعملوا في ..........لما بتعجز

    ردحذف
  16. أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.

    ردحذف
  17. هههههههههه مازلتو برك والله ربي يهديكم ....حنا الماتش ربحناه و نسيناه و لعقوبة مع الجاي نشالله يا ربي ........ و الهدف كان تسلل لاغبار عليه بركاااااونا بلا..........
    بصح يعجبني ابو تريكة انسان رائع و كل الجزايريين صفقو لما خرج و دخل في بلاصتو اللي ما يتسماش
    الرجال مع الرجال خو
    هيا بالتوفيق للشبيبة

    ردحذف