اخر الاخبار

ايقاف عصام الحضرى 4 شهور وتغريمه بـ 79 الف دولار

ايقاف عصام الحضرى 4 شهور وتغريمه بـ 79 الف دولار
عقوبة المحكمة الرياضية على عصام الحضرى

اعرف اكتر عن الخبر
عصام الحضرى يغيب عن الملاعب لمدة 4 اشهر بداية من الموسم الجديد
بسبب فسخ تعاقده مع الاهلى فى سنة 2008

ثبتت المحكمة الرياضية الدولية عقوبة الايقاف لمدة 4 شهور علي حارس النادي الاسماعيلي عصام الحضري بداية من الموسم المقبل مما يتيح للاعب الفرصة لاكمال مشوار كأس مصر مع فريقه.

وقال خالد مرتجي عضو مجلس إدارة النادي الأهلي أن المحكمة ثبتت عقوبة الإيقاف ولكنها قللت الغرامة المالية لتصبح 79.650 ألف دولار بدلا من 900 ألف يورو.

وأكد مرتجي في تصريح مقتضب " القضية انتهت تمام بالنسبة للنادي الأهلي وسيتم غلق هذا الملف للابد."

وسيكون بامكان الحضري اكمال مشوار فريقه الاسماعيلي في كأس مصر والذي وصل فيه الفريق للدور قبل النهائي حيث سيلاقي حرس الحدود يوم الخميس.

وكانت لجنة فض المنازعات بالاتحاد الدولي لكرة القدم (فيفا) قد قضت بإيقاف الحضري 4 شهور بالإضافة إلي تغريمه مشاركة مع سيون مبلغ 900 ألف يورو يتم دفعهم للنادي الأهلي بسبب فسخ الحضري لعقده مع النادي المصري بدون وجه حق.

كما منعت اللجنة نادي سيون من تسجيل أي لاعبين جدد سواء محليين أو دوليين في فترتين متتاليتين للانتقالات.

وجمدت المحكمة الرياضية الدولية في يوليو من العام الماضي العقوبات التي وقعتها لجنة فض المنازعات بالفيفا علي الحضري ونادي سيون حتى انتهاء إجراءات القضية المثارة أمام المحكمة.

تعليق عصام الحضرى على العقوبة

قال الحارس الدولي عصام الحضري حارس مرمى الاسماعيلي ومنتخب مصر أن عقوبة الايقاف لمدة أربعة أشهر التي وقعتها عليه المحكمة الرياضية الدولية لن تؤثر عليه، بينما قرر نادي سيون السويسري أنه سيقوم بالاستئناف ضد العقوبة.

وكانت المحكمة الرياضية حكمت بايقاف حارس مرمى الفراعنة لمدة أربعة أشهر بداية من الموسم المقبل إضافة لتغريم الحارس ونادي سيون مبلغ 796.500 ألف دولار بدلاً من 900 ألف يورو.

وأوضح الحضري في تصريحات لموقعه الرسمي وهو في طريقه للاسكندرية للعب مباراة نصف نهائي كأس مصر ضد حرس الحدود: "أنا مستمر مع الفريق بمنتهى القوة وأركز على مباريات الكأس والعقوبة لن تؤثر علي".

وأكمل: "العقوبة ليست اول الصعاب التى تواجهني وسأواجه الأمر بثبات و ايمان كما واجهت صعاب كثيرة من قبل".

ويلتقي الدراويش مع الحرس في نصف نهائي كأس مصر مساء الخميس على ملعب المكس بالاسكندرية حيث من المقرر أن يلتقي الفائز في النهائي مع المتأهل من مباراة الاهلي والانتاج الحربي.

وفي نفس السياق أشار المحامي السويسري المختص بالدفاع عن الحضري وسيون إلى أن سيقوم صباح الأربعاء بالتوجه إلى المحكمة الفيدرالية السويسرية من أجل استئناف الحكم.

وأضاف المحامي في التصريحات التي نقلها موقع الحارس الدولي أنها الحالة الوحيدة التي يحق فيها اللجوء للمحكمة الفيدرالية لاستئناف الحكم كون أن المحكمة الرياضية تتواجد في سويسرا.

وكان الحضري انضم لسيون في فبراير 2008 تاركاً النادي الاهلي دون اذن مسبق من الادارة مما جعل نادي القرن يرفع الأمر للمحكمة الدولية.

شارك بتعليق عن الخبر

هناك 4 تعليقات:

  1. احب اقول على مدى العصور الفائتة وقد ساهم نادى الحكومة نادى الحزب الوطنى فى افشال الكرةفى مصر عن طريق شراء الحكام وتفريغ الاندية من اللعيبين ودفع الثمن لتمويت الحركة السياسية فى الشارع المصرىولخيمول الهمم عند زيادة الاسعار والمترقب لحالة زيادة الاسعار يرى ان الحكومة تستخدم نادى القرن للهو الشارع فى اول الصدمةهو ونادى الابيض

    ردحذف
  2. الشيخ / عما د المصرى18 يونيو 2010 في 6:39 ص

    الباغى والظالم هو النادى الاهلى وعصام الحضرى بطل وغير ظالم لان اعترف امام العالم كله للاهلى المعنى ان الاهلى متقوقع فى السياسه الخاطئه وهذه السياسه بتاعت الله يرحمه المسترو صالح سليم حتى على اولاده فى البيت هشام سليم وهو قال انه ممنوع من دخول النادى الاهلى وكل زمن وله سياسه وكل وقت وله سياسه اولا عصام الحضرى عمل مائة حسنه للاهلى وبعدين عمل خطئه واحد هل من المعقول ان فى هذه الايام والمسئوليه على الفرد والضغوط المديه يبقى فى كل الميادين حكم ظالم فى كل الميادين خصم وحكم لازم تتغير المفهيم ياحكام وياخصوم لو انتم مكانا هتشوفو زينا لاكن الخصم والحكم لن يراه لانه اعمه القلب والبصيره انا بحب حماده امام لانه لم يمسك منصب لان خاف يظلم وانا اهلاوى من يوم 5/1 الترسانه ومراقب من يومها الاهلى الى الان وحرام الخصم والحكم والكابتن الكبير حماده امام احسن واحد مش خصم وحكم ولو عملتو محكمه فى مصر لكره القدم احسن من الفيفا يبقى من امثال حماده امام وهو اعقل مخلوق فى الكره وبالمره يحل مخلافات شوبير ومرتضى لو تعملو قضاء مثل العادل حماده امام بدون غرور او هواء او غرض ولا تروحو لبعيد ارجوكم انا بفكر لبعيد قوى قوى قوى ولو انتم اشراف وانتم اشراف فعلا انجزو فى هذا العمل الكبير العظيم لمصر زيتنا ودقيقنا فى ايدينا احس من الفيفا واوعو تقولو الراجل ده مش فاهم حاجه لان ودنك منين ياجحا هى دى النظره البعيده الثاقبه وفى الجون قضاء كبارمن مصرفى اللعبه الحلوه لان المشاكل وسعت قوى واحمد شوبير مش باغى يامرتض وانت مش باغى يا مرتض انتم طيبين وناس افاضل ومحترمين لمصر واللى حصل كان من وز الشيطان وانتم وعيين لذالك وكل المصريين بتحب مرتضى وشوبير ولو حضنتو المعروف احسن وفرد العضلات مش على اخى ياهلى يازمالك يولاد العم ايه اللى بيجره ده احنا عملين زى الاولاد الصغار لو حصل خناقه فى البيت بين الكبار يبقى الاولاد فى مرض نفسى لمو الدور لمو الدور واعملو مش لنفسكم لا اعمله للغير اللى يروح للخير احسن علشان الغير وانت ياشوبير لو ذهبت لاخر الدنيا مش هتلاقى زى مرتض والعكس صحيح انت يا مرتض لو روحت لاخر الدنيا مش هتلاقى زى شوبير وراجل الدين المحترم الشيخ الكبير اللى تدخل فى حل الموضوع خرج من الموضوع وهو فى غم الله يسمحكم المهم لسه الشيطان مخويكم انتم الاتنين دلوقتى الكره فى ملعبكم يعنى اللى هيجر بسرعه للخير هو الكسبان اللى يروح بسرعه للحب هيتحب من الكل واللى هيخدو الشيطان يروح النار واحنا مش قد النار اوعو الغرور الكبر مش حلو على اى حد والمصلح لله والمغرد مغرور للشيطان والله الهادى للعقلاء اما المجانين يغورو الى جهنم كل واحد يعمل اللى يحبه النار ام الجنه اذهبو لما تحبو واللى الصلح انشاءالله وصلو على الحبيب سيدنا)( محمد عليه الصلاة والسلام) والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته) الشيخ/ عماد المصرى شوفو احنا قد اى بنحبكم فلازم عليكم العمل للغير مش لكم

    ردحذف
  3. اقول ان الكرة في العالم هي من تخطيط اليهود مثلها مثل التمثيل والاغاني لالهاء الشعوب عن المخطط اليهودى وهو جمع المال والسيطرة علي العالم وهذا هو تفكير الحكومة المصرية الهاء شعب مصر في مشاكل تافهة وذهاب الساسة لمشاهدة الباريات بدلا من مشاهدة الجوعي والمرضي من الفقر مت سييكفون ويشبعون هل لهم من الدنيا غير لقمة تشبعهم او هدمة تسترهم وحفرة تقبرهم اتقو الله فينا وكفو عن السلب فهناك اخرة وهناك حساب وهتاك رب مطلع لا يغفل ولا ينام ولكن لمن هذا الكلام وقد صمت الاذن وعميت الابصار ونسي الله القهار اين الجبارين يحدثوكم اين فرعون واين قارون بمالههناك جنة وهناك نار هل تقدر يا ظالم تقف الان مثل الفقير في الشارع في عز الحر سيتبدل الحال ان شاء الله سيكون هو في الجنة وانت في النار مع الجبارين الظلمة يوم تسال عن الفقراء لماذا سرقت اموالهم لماذا لم توزع بالعدل لماذا تركت الكبار واستقويت علي الصغار وهدمت بيوتهم اسمح للصير ان يكبر قبل ات تسمح للكبير ان يتكبر ةيسرق ويظلم سوف تحاسب عن كل هذا يلريت كلامي يوصل لاكبر مسئول ويقف مع نفسة ماذا يريد بعد الان ارضاء الرب الخالق ام ارضاء العبد المخلوق

    ردحذف
  4. يستاهل كل اللي يجرا له ، رغم انني أحبه جداً لانه فرح جماهير مصر كتير ، بس الحق أحق أن يتبع ، علشان يكون عبرة لباقي اللاعبين لكي يأتي جيل ملتزم ويحترم الأندية .

    ردحذف